Bezsenność - jak sobie z nią radzić ?
Bezsenność, jak sobie z nią radzić ?

Bezsenność, jak sobie z nią radzić ?

Sen niewątpliwie jest jednym z najważniejszych elementów ludzkiego życia. Jest naturalnym etapem dziennego cyklu, bez którego żaden człowiek nie byłby w stanie prawidłowo funkcjonować i żyć. Już 24-ro godzinny brak snu zaczyna negatywnie wpływać na nasze samopoczucie, koncentrację, siły i ogólną witalność. Jeszcze dłuższa przerwa w spaniu, wynosząca 48h i więcej, może być już naprawdę niebezpieczna i wprowadzać wiele negatywnych zmian w funkcjonowaniu organizmu i zachowaniu człowieka.

Jakie mogą być objawy związane z długotrwałym brakiem snu:

  • silny stres

  • brak koncentracji i koordynacji kończyn

  • osłabienie czujności

  • silne zawroty głowy i brak siły

  • nerwowość i podirytowanie

  • w skrajnych przypadkach strach, lęk, halucynacje i omdlenia

Tak więc jak widać, im dłuższy okres braku snu tym gorzej. W pewnym momencie może być już niebezpieczny dla życia. Oczywiście mówimy tu już o takich skrajnych przypadkach. Co jednak, jeśli po prostu nie możemy zasnąć, mamy z tym problemy na co dzień i z trudem przychodzi nam każde zasypianie pomimo tego, że staramy się, zamykamy oczy, próbujemy usnąć, a sen nie chce przyjść?

Wiele osób na co dzień zmaga się z tzw. bezsennością i problemami z zasypianiem. Niestety sam należę do takich osób i powiem szczerze, jest to spore utrapienie. Owszem, można umówić się na wizytę do lekarza i opowiedzieć mu o swoich problemach, a lekarz być może wypisze jakąś receptę na leki ułatwiające zasypianie. Uważam jednak, że jest to metoda ostateczna choć owszem, czasem taka droga jest konieczna i wtedy trudno dyskutować z jej zasadnością.

Co jednak, jeżeli chcielibyśmy spróbować powalczyć z bezsennością w sposób naturalny i dać szansę organizmowi i umysłowi na samodzielne rozwiązanie problemów z zasypianiem? Jeśli jesteśmy ogólnie zdrowi i na bezsenność nie wpływają czynniki chorobowe a np. stres, lub pewne czynniki zewnętrzne, czy coś możemy z tym zrobić?. Czy w ogóle są jakieś naturalne możliwości, aby chociaż spróbować sobie pomóc?

Sposoby na bezsenność

Oczywiście, że są takie sposoby. Jest wiele różnych sposobów na to aby przy najmniej próbować ułatwić sobie zasypianie i zorganizować ku temu odpowiednie warunki. Tak, właśnie owe warunki są tu jednym z decydujących czynników. Aby w ogóle móc mówić o możliwości zaśnięcia, potrzebne są odpowiednie warunki, które będą temu sprzyjały. Oczywiście jest wiele osób, które potrafią zasnąć niemal w każdych warunkach. Nie przeszkadza im hałas, światło, aktualna pozycja w której się znajdują itd. Po prostu, gdy chcą zasnąć, to szybko zasypiają i nie mają z tym żadnego problemu. Ja jednak skupię się tutaj najbardziej na osobach, mających problem z bezsennością, bo o tym jest tu mowa.

Można wymienić kilka najważniejszych i podstawowych warunków, jakie powinny być spełnione aby można było spokojnie zasnąć:

  • wyciszenie przed snem, brak większych aktywności fizycznych

  • niespożywanie obfitych posiłków przed spaniem

  • zgaszenie świateł, zasłonięcie okien np. roletami, zasłonami aby odizolować pomieszczenie od światła zewnętrznego

  • odpowiednia temperatura pomieszczenia i porządne jego przewietrzenie przed snem

  • odizolowanie od hałasów zewnętrznych

  • wyłączenie wszystkich ekranów urządzeń na godzinę przed spaniem. Mowa tu o telewizorach, ekranach smartfonów, monitorów itp.

  • chodzenie spać o tych samych porach

  • wygodne miejsce do spania

Powyższe czynniki są takimi podstawami i zdecydowanie stosowanie się do nich może w dużym stopniu pomóc nam w walce z bezsennością.

Co ma wpływ na problemy z zasypianiem


problemy z zasypianiemProblemy z zasypianiem to temat rzeka. Na bezsenność może wpływać wiele czynników – od bardzo prozaicznych, po bardzo poważne. Te poważne, to na pewno problemy zdrowotne i tu już zdecydowanie konieczna jest wizyta u lekarza i diagnostyka medyczna problemu. Innymi czynnikami, w zasadzie takimi bardzo częstymi w naszym codziennym życiu, jest na pewno stres.

To właśnie stres bardzo często jest takim głównym winowajcą, choć nie tylko on. Gonitwa myśli przed spaniem, analizowanie problemów na koniec dnia, rozmyślanie co się wydarzy w dniach kolejnych, nie pozwala naszemu umysłowi się wyciszyć i blokuje możliwość rozluźnienia i szykowania się ciała do spania. Przyczyn stresu może być oczywiście bardzo dużo – problemy w pracy, problemy rodzinne i osobiste, troska o najbliższych.

Jest wiele sytuacji, które codziennie bombardują nas różnymi bodźcami, niekoniecznie pozytywnymi i musimy sobie z nimi jakoś radzić, a przynajmniej staramy się to robić ale część tych bodźców pozostaje w naszej podświadomości i daje o sobie w różnych momentach znać. Często na problemy z zasypianiem skarżą się też pracownicy zmianowi, którzy chodzą do pracy raz na rano, a raz na noc. Potrafi to solidnie rozregulować organizm.

Bardzo często jesteśmy spięci, nie potrafimy się rozluźnić, przestać myśleć i rozważać, często właśnie wtedy, kiedy powinniśmy szykować się do spania. Tu pomóc nam mogą różnego rodzaju techniki relaksacyjne, odprężająca kąpiel, joga, medytacja, oderwanie myśli od trudnych i stresujących spraw np. poprzez poczytanie ulubionej książki. To bardzo odpręża, uspokaja, wprowadza organizm w rozluźnienie i stan sprzyjający zasypianiu.

W dzisiejszych czasach techniki relaksacyjne wracają do łask, stają się modne i popularne, stosuje je coraz więcej osób, gdyż coraz więcej z nich żyje w stresie, pośpiechu i codziennym pędzie, który nie wpływa korzystnie na ciało i umysł. Medytacja czy joga są niezwykle popularne i co najważniejsze skuteczne, a swoją skuteczność potwierdziły poprzez setki lat pomagając wielu pokoleniom ludzi.

 

Co jeszcze może nam pomóc ?

Jednym z wymienionych wcześniej czynników, było wygodne miejsce do spania. Tak, to jeden z bardzo ważnych czynników, ponieważ jak moglibyśmy przygotowywać się i swoje ciało do snu, jeśli spalibyśmy na niewygodnym łóżku, kanapie czy jakimś rozkładanym fotelu. Wiele osób nie ma problemów na co dzień z zaśnięciem, jednak gdy przyjdzie im z jakiegoś powodu zmienić miejsce spania np. na chwilowym wyjeździe, wówczas nie mogą zasnąć, kręcą się w nowy i ciągle budzą. Dlatego powinniśmy koniecznie zadbać aby w codziennym życiu mieć wygodne miejsce do spania. Oczywiście nie tylko samo łóżko ale także wygodny materac, poduszkę i całą pościel.

Wygodny materac to podstawa, często też w sytuacji, gdy nie śpimy sami na łóżku, tylko dzielimy je z drugą osobą. Aby każda z nich w takiej sytuacji mogła wygodnie i komfortowo leżeć bez tzw. efektu spadania, warto zastosować materac kieszeniowy, który dostosuje się do kształtu naszego ciała i pomoże wygodnie przygotować je do snu. Jeśli nie wiemy jaki stopień twardości materaca będzie w takiej sytuacji dla nas najlepszy, możemy poradzić się doradcy w sklepie przed zakupem materaca bo może okazać się, że lepszym wyborem będzie dla nas inny model materaca np. materac kokosowy. Doradca na pewno pomoże nam wybrać zarówno odpowiedni model jak i stopień twardości. Nie warto więc zwlekać i najlepiej poprosić o pomoc doświadczonego specjalistę.

Gdy posiadamy duże łóżko np. takie o bardzo popularnym rozmiarze 160x200 i lubimy spać na nieco twardszej powierzchni, możemy także zainteresować się innym rodzajem materaca. W takiej sytuacji powinniśmy zaopatrzyć się oczywiście w dopasowane rozmiarem materace 160x200 z których możemy wybrać rodzaj i model najbardziej nam pasujący. Często polecany jest tutaj np. produkt z gamy ekskluzywnej czyli materac lateksowy 160x200, lub w innym rozmiarze dopasowanym oczywiście do wymiarów naszego łóżka.

Odpowiednia temperatura w pomieszczeniu w którym śpimy, także jest niezwykle istotna. To kolejny czynnik, który został już wcześniej wymieniony. Przewietrzenie pomieszczenia jest bardzo ważne ale też ważne jest aby nie było zbyt gorąco, co na pewno nie ułatwiałoby zasypiania. Czasem jednak nie mamy na temperaturę dużego wpływu. W lato, gdy na dworze szaleją upały, a my w naszej sypialny pomimo otwartego szeroko okna mamy gorąc, pocimy się w nocy i tym samym trudno nam zasnąć, a jak nawet się to uda to potrafimy się budzić w nocy niejednokrotnie.

Niestety na to nie ma dobrej rady. Nie każdy ma klimatyzację w pomieszczeniu. Warto jednak wziąć przed snem ochładzającą kąpiel lub prysznic i oczywiście nie zakrywać się w nocy aż po uszy. Chłodna kąpiel nie tylko zrelaksuje nas i odpręży ale także nieco schłodzi ciało i pomoże lepiej zmagać się z wysokimi temperaturami w nocy.

 

Odpowiednie zabezpieczenie materaca i komfort spania

komfort spaniaPomimo tego aby zabezpieczyć swój materac przed potem i złuszczającym naskórkiem, który możemy leżąc wcierać w materac, warto zastosować ochraniacz na materac (o którym szerzej możemy przeczytać także na naszym blogu >> Ochraniacz na materac), który stanowił będzie skuteczną barierę przed niepożądanymi zabrudzeniami. Dodatkową ochronę może tu stanowić także przydatny pokrowiec na materac. Jeżeli nasz materac nie jest już dla nas wygodny, to także może przyczyniać się do problemów z zaśnięciem. Nie dość że kręcimy się i wiercimy próbując zasnąć, to jeszcze gdy w końcu się to uda, nad ranem budzimy się obolali i niewyspani, a co za tym idzie często rozdrażnieni, nerwowi a także zmęczeni i zdekoncentrowani.

Nie każdemu, z różnych powodów jest w głowie od razu wymiana materaca na nowy. Tu więc mam dobrą wiadomość – istnieje coś takiego jak nakładka na materac. To bardzo fajna rzecz i sam z niej korzystam, ponieważ właśnie miałem problem z sofą, na której nieprzyjemnie się siadało, gdyż materac oryginalny w niej zamontowany, nie był już tak twardy i sprężysty i czuć było całą konstrukcję łóżka. Zastosowanie nakładki przywróciło komfort i żywotność całego mebla. Teraz nie tylko wygodnie się siedzi ale także można się bez obaw położyć i jest to super wygodne. A co jest jeszcze dodatkowo ogromnym plusem takiego rozwiązania? Cena i wygoda zastosowania. Nakładka na materac kosztuje znacznie mniej niż nowy materac i znacznie wygodniej ją zmienić i położyć na łóżku.

Oczywiście nie zawsze zastosowanie samej nakładki się sprawdzi. Czasem materac jest tak zniszczony lub uszkodzony, że warto go całkowicie wymienić, a nie stosować nakładkę. To już trzeba rozważyć samemu ale oba warianty na pewno są świetne w zastosowaniu. U mnie nakładka sprawdziła się znakomicie!

Doskonałą sprawą jest także to, że wszystkie te produkty możemy zamówić na indywidualny wymiar. Nie ważne więc jakiego rozmiaru mamy łóżko – zamówimy do niego taki materac, jaki nam odpowiada. Tak samo z pokrowcami, nakładkami i ochraniaczami.

Wracając jeszcze do kwestii bezsenności i snu. Nie warto lekceważyć tego stanu, gdyż może on się pogłębiać. Warto wypróbować proste sposoby na walkę z bezsennością, a dopiero w ostateczności lub w sytuacji gdy związana jest ona ze stanem chorobowym, udać się koniecznie do lekarza i tam szukać pomocy. Naturalne sposoby są najczęściej proste do zastosowania i nic nas nie kosztują oprócz odpowiedniego podejścia i zastosowania się do nich.

Wszystkie przedstawione na blogu informacje, stanowią jedynie prywatne opinie autorów bloga i mają one charakter wyłącznie ogólny i informacyjny oraz nie są one jakimikolwiek poradnikami ani nie stanowią żadnych rekomendacji. Autor bloga i publikacji nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek wykorzystywanie treści prezentowanych na blogu do prywatnych celów i działań czytelników.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl